לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

איך נחזור הביתה?

מארק וולש אמבודימנט - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף
מארק וולש אמבודימנט - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף


אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.

מבלי לעצור
אינני מבחין
בנהר הזועם שאני לכוד בו
אני מנציח את השיגעון שלי, ואת האכזריות של התרבות שלי
גופי מחכה בסבלנות,
בן ברית הנכון לעזור
אבל אני רץ הלאה.
הטרגדיה היומית של התעלמותי ממנו
ושל חיפוש הנחמה באבדון אכזרי
נעלמת מעיני.

(מארק וולש)

החלטתי לכתוב קצת על המושג העכשווי (טרנדי, לעתים) ?אמבודימנט?, מונח שאין לו תרגום ישיר לעברית. הפסקאות הבאות מתורגמות מתוך ספר חדש בשם ?אמבודימנט? מאת מארק וולש (חם מהתנור, עדיין לא יצא לאור אפילו), מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית של גוף-תנועה-רגש-חשיבה.

הספר עוסק בנושא האמבודימנט, אליו מתייחס וולש, בין השאר כמונח המתאר מצב של ?חיבור לגוף? הכולל את הרבדים הפיזיים, הרגשיים, המנטאליים, ההתנהגותיים והאקולוגיים.

כל כך קל בחיים הפוסט-מודרניים העכשוויים להיבלע אל תוך מרחבי סייבר מרתקים ומרוחקים, ומדי פעם לצאת חזרה אל המציאות, כשאנו מנותקים מעצמנו, מגופנו, מרגשות אותם איננו רוצים או מעזים לחוות.

באופן זה אנו הופכים להיות אורחים בגופנו ובסביבתנו, כשאנו מממשים באופן חלקי בלבד את הפוטנציאל של עצמנו ושל האפשרויות שלנו ליצור יחסים עם סביבתנו הפיזית והרגשית. חוויה זו מוכרת לרבים (אם לא לכל) מי שחי במאה ה-21, וזה כולל גם אותנו ? אנשי התנועה/המשחק/הטיפול/ההנחיה למיניהם.

גם אותי, כשאני עסוקה כל כך עד שאני מאבדת את הקשר עם האיתותים העדינים יותר של גופי, כשאני מקווה שאם רק אדחוף את הסלע עוד מעט במעלה ההר- אוכל לנוח. אבל, מי שמכיר טבען של פסגות ? לאחר הפסגה הנראית לעין, נמצאת תמיד פיסגה נוספת, וכך עוד אחת ועוד, ומבלי משים- הפסקתי להקשיב גם לאיתותים ברורים יותר של הגוף המבקש הקשבה ומנוחה.

אנו נתונים בראשינו, אוחזים איכשהו בקצוות היריעה של החיים היומיומיים ומקווים שנחזיק מעמד עד להפסקה/חופשה/מנוחה הבאה.

אחד הדברים החשובים והמרתקים בעבודה על אמבודימנט הוא ההתייחסות ל?אקולוגיה? לא רק בקשר אל הסביבה, אלא באקולוגיה של התנהלותינו האישית ? הגופנית, החברתית, הפוליטית והבינאישית.

אני מביאה לכם מעט מהספר, בתרגום חופשי ומעט תוספות שלי.

מדוע שנטריד עצמנו עם אמבודימנט? (מה יוצא לנו מזה?!)

כשאנו מתחילים לראות את גופנו כהיבט הנגיש לנו ביותר של עצמנו, אנחנו מועצמים באופן עמוק. זה כמו לקבל את המפתח או הקוד ל?מערכת ההפעלה?. אנחנו יכולים להכיר את עצמנו בעומקים חדשים, אנחנו יכולים לשנות את מצבנו ולפתח את מי שאנחנו. אנחנו מפסיקים להיות קורבנות. אנו מתחברים אל אנשים אחרים ומשפיעים עליהם באופן אפקטיבי יותר. אנחנו נעשים אתיים יותר. באופן הפשוט והעמוק ביותר, אנחנו תובעים בחזרה את ההומאניות שלנו ואת זכויות היסוד שלנו מעצם הולדתנו, בכך שאנו חוזרים חזרה הביתה, אל הגוף. (אני קוראת למצב זה ?להיות נוכחת בחיי?, בניגוד ל?להיות נמצאת? בחיי).


10 סיבות מדוע שנרצה לפתח את האמבודימנט שלנו-
? כדי לדעת את מה שברור לחלוטין לכל מי שמתבונן בנו
? כדי שתהיה לנו יכולת בחירה כיצד להיות מי שאנחנו
? כדי שנוכל לנהל את רגשותינו (השפויים יותר ופחות) באופן מיומן יותר
? כדי שנהיה פחות ?קוץ בתחת? (במקור- ביטוי ?חמור? עוד יותר?) בחלק גדול יותר של הזמן
? כדי שנהיה מנהיגים משכנעים יותר, הורים רגישים יותר, או מאהבים טובים יותר
? כדי שנוכל לרפא את ה?שיט? שהורינו לא הצליחו לרפא, כך שלא נעביר אותו הלאה
? כדי שנוכל ליהנות יותר ולהעמיק כל הנאה, כי הכל נעשה טוב יותר.
? כדי שנפסיק לסבך כל דבר ונתחיל ליהנות מהפשטות של יחסים
? כדי שנהיה יותר יצירתיים
? כדי שנכייל ונחדד את תחושת מטרת החיים שלנו


ועוד 7 סיבות?
? כדי שנרגיש עמוק ?בבית? בתוך העור שלנו. שתהיה לנו תחושה גופנית של שייכות.
? כדי לשחק יותר בחופשיות עם ילדים, בכל הגילאים.
? כדי שנשתחרר מהתמכרויות, גדולות וקטנות.
? כדי שנהיה מחוברים טוב יותר לצרכים ולערכים שלנו, ונירמס פחות על ידי האג?נדות של אחרים.
? כדי שנהיה מושכים יותר באופן שאין לו קשר למבנה הגופני שלנו או לסטנדרטים ונורמות חברתיים של יופי
? כדי שנעשה את העולם מקום טוב יותר
? כדי שנרגיש חיים באופן מלא, ונהיה אנושיים באופן מלא


איך נדע האם אנחנו מנותקים מגופנו?
למצב הניתוק מהגוף, הנקרא גם ?דיס-אמבודימנט? ישנם כמה ?דגלים אדומים?, המסמנים לנו שהגיע הזמן לעצור, לצאת החוצה לנשום אוויר/להוציא את מזרן היוגה/לנעול את נעלי הספורט/סתם להאט ולהיות ברגע. בחיים המודרניים, אין זה מפליא שכולנו ? כולל אנשי התנועה והטיפול ? מגיעים למצבי ניתוק מהגוף. אין טעם לשפוט את עצמנו, או להכות על חטא, זה אינו עוזר. ככל שנשים לב מהר יותר שזה המצב ונחזור לעצמנו- טוב יותר. לרוב המסע הוא ממצב בו איננו מבחינים שאיננו מבחינים, להבחנה בחוסר נוחות ולבסוף ? הבחנה בהקלה כשאנו חוזרים הביתה.
אז מהם הדגלים האדומים? הנה כמה מהם:
? אנו שמים לב שאיננו שמים לב לגוף (בעייתי- כיצד מבחינים בחוסר הבחנה?)
? היציבה שלנו אינה מאוזנת
? אנחנו פוגעים בעצמנו בעבודת יתר, מתייחסים לעצמנו כאל מכונה תעשייתית
? הנשימה שלנו לחוצה ולא מווסתת
? הגוף כואב מרוב מתח (כתפיים, גב, בטן) או תשוש. זה יכול להרגיש כמו לחזור הביתה אל ילד כועס אשר הושאר לבדו יותר מדי זמן.
? אנחנו ממהרים. תחושה של דחיפות בזמן.
? הראש והפנים מרגישים כאילו יש בהם ?חשמל חם?.
? אנחנו מפסיקים להקשיב.
? אנחנו מפתחים אטימות לגירויים חזקים כגון רעש.
? יש תחושה כללית של כיווץ והגבלה בגוף , כאילו שאנחנו בכלוב, מאבדים את תחושת ההתרחבות והרווחה של הגוף.


איך מתחברים חזרה לגוף?

כמה מהדרכים מתוארות למעלה, והן כוללות, כמובן, גוף ותנועה.
ישנן דרכים שונות בשיטות שונות, אך הן כולן מכילות מרכיבי יסוד כגון עבודה על נשימה, על מרכז הגוף,
האטה והקשבה לגוף, מוכנות להרגיש וביטוי אישי.
איך משנים, או מפתחים את דפוסי ההתנהלות, כך שנהיה יותר באמבודימנט?
זה דורש לרוב למידה מעמיקה וכלים שיחברו אותנו גם למקורות התנועה, הרגש והביטוי שלנו, ולסיבות בגללן נטשנו את ה?בית?.
בשנה זו אני מתמקדת בסוגיית האמבודימנט בלימודי, הוראתי ואף בחלק מהפוסטים שאני מתכננת בהמשך להעלות כאן.
זהו נושא שאין כמעט חשוב ממנו, בעיני.




המאמר פורסם גם כאן »

מילכה לאון מילכה לאון עוסקת בתנועה ומשמעותה. בעלת מ.א. מה- Laban Centre והסמכה בניתוח תנועה, עובדת עם רקדנים, שחקנים ותרפיסטים בארץ ובחו"ל. מלמדת קורסים והשתלמויות המשלבים תנועה לאבאן, מחול ומשחק. מאמנת ומנחה בשיטות אנרגטיות.

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון